חרדות ודיכאון > מהו דיכאון קל ואיך להתמודד עם תופעותיו?

כל אחד מאתנו בשלב כזה או אחר של החיים עשוי לשקוע בדיכאון. הדיכאון יכול להופיע בדרגות שונות. אצל חלקינו הוא עשוי להיות דיכאון קל שגם יחסית קל לצאת ממנו, אולם אחרים עשויים לשקוע לדיכאון עמוק יותר שיהיה קשה יותר לצאת ממנו.

 

מהו דיכאון קל?

דיכאון קל אצל אדם אינו מפריע לתפקודו היומיומי, מלבד העובדה שזה אינו נהנה מהפעולות שהוא עושה. הוא מאופיין בעצב רב וחוסר שמחת חיים. הוא סובל מחוסר שקט פנימי ולעתים רבות גם קשיים לישון. דיכאון מסוג זה אינו מגיע למחשבות אובדניות אך כדאי מאוד לטפל בו כדי שהאדם אינו יעביר את חייו בחוסר חשק וחוסר הנאה.

 

אלו דברים מאפיינים אותנו בזמן הדיכאון?

 הרהורים – בזמן דיכאון אנו מהרהרים זמן רב במצבנו, בכישלונות שלנו ובכל היבט בחיים שלנו. המצב הדיכאוני גורם לנו לעסוק רוב הזמן במחשבות עמוקות וחופרות על מצבנו הקיים. הבעיה היא גם שעם הזמן אנו עשויים להאמין למחשבות הללו ולהתקשות לצאת מהמצב.

 אלכוהול – לצערנו הרב, אנשים רבים נוטים לשתות אלכוהול אשר משתמשים באלכוהול כדי לרכך את הרגשות והמחשבות שלהם. האלכוהול עוזר לאנשים לטווח הקצר של, בוא נאמר, לילה אחד? ולאחר מכן אינו פותר את הבעיה. בינתיים הוא גם פוגע בגופכם.

התבודדות – אנשים נוטים להיות סגורים ומבודדים כאשר הם בדיכאון. הם אינם מעוניינים בחברתם של אנשים אחרים, דבר אשר עשוי דווקא להוציא אותם מהדיכאון, ומעוניינים בשלוותם ובפרטיותם. בנוסף הם אינם מרבים לצאת מהבית ולעסוק בפעילויות שונות, כמו למשל ספורט.

 

דיכאון קל: זה לא כל כך קל כפי שזה נשמע

דיכאון קל מהווה, למעשה, תחושת דכדוך קלה ומתמשכת שאיננה מגיעה לעוצמות הדיכאון המז'ורי. עם זאת, על אף העובדה שדיכאון קל מאפשר לאדם הלוקה בו להמשיך ולתפקד, לכאורה, כרגיל, הוא מאבד את ההנאה שבדברים שעניינו אותו בעבר, את ההתלהבות, היזמה, החשק ושמחת החיים.

איבוד ההנאה, ההתלהבות, היזמה, החשק ושמחת החיים

 דיכאון קל עלול להיות מלווה בחרדה קלה, בעיות שינה וחוסר שקט פנימי. אדם הסובל מדיכאון קל אמנם אינו מריץ בראשו מחשבות אובדניות, אך הוא מפסיק ליהנות מהמשחק עם הנכדים, היציאה לפאב עם חברים, לרקוד, לבלות, לטייל, לבשל, לקרוא ספר טוב או כל פעולה שגרמה לו להנאה בעבר, כשהדכדוך עשוי להימשך לעתים שבועות, חודשים ולעתים אף יותר.

מאחר והנפש והגוף מהווים מקשה אחת, יכול הכאב הנפשי לבוא במקרים רבים לביטוי כאבי בטן, כאבי ראש, כאבים בחזה ועוד. אף העובדה שהדיכאון הקל שכיח בהרבה מהדיכאון החמור, המודעות אליו נמוכה במיוחד, וזו הסיבה שפעמים רבות אנשים אינם מודעים כלל שהם לוקים בדיכאון ואינם פונים לעזרה מקצועית.

השיטות המקובלות לטיפול בדיכאון קל


חשוב לאבחן ולטפל מדיכאון קל, הן על מנת למנוע מהאדם את הסבל שהוא חווה והן כדי למנוע מצב שבו הדיכאון הופך לכרוני ואו מחמיר והופך עם הזמן לדיכאון מג'ורי, כפי שהדבר מתרחש בחלק מהמקרים. אבחון הדיכאון נעשה אצל הפסיכולוג או הפסיכיאטר, ואולם ניתן לפנות גם אל רופא המשפחה, שכן רופאים המתמחים ברפואת משפחה עוברים הכשרות לזיהוי מצבים של דיכאון קל והפניית המטופל אל הטיפול הנכון.

מה צריך לעשות כדי לצאת מהדיכאון?

  • פעילות גופנית – היא דרך מצוינת לצאת מדיכאון, בין אם מדובר בדיכאון עמוק או דיכאון קל. בזמן הפעילות הגופנית הגוף מפריש אנדורפינים, אלו הם כימיקלים טובים אשר מסייעים נגד הדיכאון.
  • להיות בחברה – השתדלו להיות בחברת אנשים. צחקו, שוחחו, תבלו ושתפו אותם בהרגשתכם. לפעמים לשמוע אנשים אחרים דווקא עשוי לעודד אתכם, צחוק הוא תמיד פתרון טוב לצאת מדיכאון והשיתוף עשוי להפחית מכם לחצים.
  • טיפול פסיכולוגי – אחת הדרכים לפתור בעיות בכל דרגת קושי הוא להתייעץ עם איש מקצוע בתחום. הטיפול בדיכאון ייעשה בדרך כלל באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אשר יספק פתרון נעים וטבעי למצב.

השיטות המקובלות לטיפול בדיכאון קל עשויות לכלול, בין היתר, טיפול פסיכולוגי, טיפול תרופתי, סביבה תומכת, והמלצות לפעילות גופנית וחשיפה לאור. קיימות כיום מגוון שיטות לטיפול פסיכולוגי בדיכאון מסוגים שונים, כשהשיטות נבדלות זו מזו בגישת הטיפול ובמשכו. עם זאת, הגישה שנמצאה כיעילה ביותר היא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שמטרתה לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות הלקויים ומספקת כלים למטופל פרקטיים להתמודדות עם קשייו.