איך לשפר ביטחון עצמי בקלות

איך לשפר ביטחון עצמי 


how to improveself feelngאנשים רבים סובלים מבטחון עצמי נמוך לפחות בתחום אחד. לרוב, על מנת להגן על הבטחון העצמי שלנו לא נייחס חשיבות רבה לתחום זה. הבעיה נוצרת כאשר אנחנו מייחסים ערך רב מדי לאותו תחום או תחומים שבהם אנחנו מרגישים פחות בטוחים.
במצבים אילו, כאשר הבטחון העצמי אינו מספיק גבוה קשה לנו לממש את היעדים שלנו וסביר להניח שמלכתחילה נציב לעצמנו יעדים שאינם מאתגרים עבורנו. מעבר לכך, בטחון עצמי שאינו מספיק גבוה יפגע גם במערכות יחסים שלנו, אישיות ומקצועיות. אחת הסיבות היא שאנשים בעלי בטחון עצמי תקין או גבוה, משדרים בטחון וגם לרוב משרים בטחון באחרים וגם אנשים נוטים יותר להאמין לדבריהם. לכן, הסיכויים שלהם להצליח גבוהים יותר.

 

כמה מהמאפיינים של בעלי בטחון עצמי ירוד:


1. התבוננות עצמית מוגזמת– אנשים המדווחים על בטחון עצמי

ירודנוטים להתבוננות עצמית מרובה ושקועים במחשבות שליליות, ביקורתיות ונוקבות בנוגע ליכולות שלהם, לתכונות שלהם, למראה שלהם ועוד ועוד. אחת הדרכים להיחלץ ממעגל הקסמים הזה היא למקד את החשיבה במה שקורה בחוץ במקום במה שקורה בפנים (בעצמי).


2. הקרבת העצמי לטובת האחר –הנטיה של בעלי בטחון עצמי ירוד היא להקריב את הצרכים שלהם לטובת הצרכים של האחר. כתוצאה מכך נוצרת חוויה של ריקון, מערכות יחסים שלמעשה מרוקנות את העצמי ולא מתגמלות אותו בחזרה. מאחר ולא תמיד אנשים מודעים לנטיה זו ומקבלים את האחר כפי שהוא ("אמא נהנית לתת מעצמה", "בעלי הוא האדם הכי מתחשב שיש"), הנטיה הזו מתקבעת.

3. הדגשת הכשלונות על פני ההצלחות –בעלי בטחון עצמי ירוד נוטים לייחס הצלחות לגורמים חיצוניים ("המבחן היה קל", "הם היו צריכים מישהו דחוף ולכן התקבלתי לעבודה") וכשלונות לגורמים שקשורים לעצמי ("אני אף פעם לא הייתי ריאלי", "אני לא יודע להתבטא ולכן נכשלתי בראיון").


4. פחד מדחייה – כולנו שונאים לחוות דחייה אבל עבור אנשים עם בטחון עצמי לא גבוה כל אירוע שמתפרש כדחייה מאשש את כל חששותיהם ולכן החשש הוא כפול ומכופל.


5. קושי בקבלת החלטות – כולנו שונאים להתחרט על החלטות שקיבלנו שהתגלו כשגויות אבל גם כאן, החשש עבור בעלי בטחון עצמי לא גבוה הוא גדול יותר משום שההלקאה העצמית שתבוא אחר-כך תהיה ממושכת ונוקבת הרבה יותר ולכן הם יתעכבו גם בהחלטות חסרות משמעות. בנוסף, גם לאחר שקיבלו החלטה, הם יהרהרו עליה ממושכות כי יטילו ספק בטיב ההחלטה.

לשיחה ללא התחייבות

052-5957569

כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לבעלי בטחון עצמי לא גבוה?


פסיכולוג שמטפל באנשים בעלי בטחון עצמי ירוד יודע לאבחן את רמת ההבנה והמודעות העצמית של המטופל, את ההגנות הפסיכולוגיות בהן הוא משתמש, את דפוסי החשיבה שמטרידים אותו וגורמים לו סבל, את החרדות, את מוכנותו להתמסר לטיפול הפסיכולוגי ועוד. בעזרת האבחנות האילו הפסיכולוג יכול להתאים את הטיפול למטופל.


הטיפול בבטחון עצמי נמוך או לא גבוה הוא טיפול מורכב. זה לא מספיק לחזק ולעודד את המטופל ולהגיד לו כמה הוא מוצלח, נחמד וטוב. אמירות כאלו יוצרות תחושה נעימה לכמה רגעים, כמו ליטוף נחמד לעצמי. בטחון עצמי שנבנה מבפנים, מתוך חוויה של תנודתיות וחוסר, מושתת על מערכת יחסים של אמון, הבנה, הערכה והתמסרות הדדית לתהליך טיפולי. בתוך התהליך המטופל למעשה לומד להכיר את העצמי, להצמיח ולפתח בטחון עצמי בתוך מערכת יחסים שמעניקה בטחון לבטא את כל הפחדים, הספקות והכאב ומספקת הגנה, אמפתיה וקבלה.